Fakta Mengenai Kopi Yang Perlu Anda Tahu

Iklan Semua Halaman

Fakta Mengenai Kopi Yang Perlu Anda Tahu

Admin
Senin, 16 September 2019

Di beberapa negara beriklim sejuk, minum kopi jadi amalan umum buat penduduknya. Di Finland contohnya, aktiviti minum kopi tiap hari dikerjakan sesering 3 jam sekali di waktu petinggi. Di Kanada, kopi jadi satu minuman penting dalam teratur harian masyarakatnya. Tidak menduga tempat serta waktu, dimana saja sahaja terlihat orang bawa cawan kopi atau minuman semisalnya. 

Tidak hiranlah, kedai-kedai kopi berbagai jenama ada seperti cendawan tumbuh setelah hujan di penjuru dunia terhitung di negara kita Malaysia. Serta kopi seakan-akan jadi kejadian baru masyarakat dunia jaman sekarang. Ucap sahaja Starbucks, Second Cup, Team Horton, Gloria Jeans Kafe, Kopitiam, Warung Kopi Pak Ali atau Warung Kopi Ah Beng semua jual berbagai type minuman berkafein ini. Catatan pendek ini ajak pembaca menyemak fakta-fakta mengenai kopi. 

1. Kopi didapati oleh kambing 
Kurang lebih seribu tahun dulu di pergunungan afrika, sekawan kambing terbangun malam sesudah mengonsumsi biji kopi merah. Pengembala kambing merasakan kambing ternakannya mengonsumsi biji serta daun kopi dengan kuantiti yang banyak. Dari mulai waktu itu, manusia mula belajar minum kopi. 

2. Kopi yang baik tergantung pada kaedah memanggang serta penghancurannya 
Bila ingin nikmati rasa kopi sebenar yang enak, dia tergantung pada kaedah penyediaanya iaitu memanggang serta mengisarnya. Sewaktu memanggang, minyak dari biji kopi akan keluar serta minyak ini akan meningkatkan rasa kopi. Kandungan cafein di kopi datang dari minyak yang keluar hasil dari pemanggangan biji kopi ini serta banyaknya tergantung berapakah lama dia ada di bahagian paling basic. Kopi biasa memiliki kandungan cafein yang tambah tinggi berbanding espresso serta cappucino. Pemanggangan yang lama akan membuahkan cafein yang terlalu berlebih. 

3. Cafein bukan pemicu rasa pahit kopi 
Ramai orang yang berasumsi, makin pahit rasa kopi, karena itu semakin tinggilah kafeinnya. Hakekatnya tidak! 

4. Pengurangan cafein memakai bahan kimia 
Untuk kurangi kandungan cafein dalam kopi, semacam kimia iaitu methylene chloride dipakai. 

5. Pengurangan cafein (nyahkafein / decaffein) di kopi tidak mengakibatkan cafein hilang 100% 
Penyingkiran cafein atau decaffein atau bebas cafein bukan hilangkan 100% cafein kopi. Dia masih abadi di kopi dengan kuantiti yang lebih dikit. Dalam bahasa gampang, minum 10 cawan kopi yang dinyahkafein, sama dengan minum 2 cawan kopi berkafein. 

6. Kopi bisa beri kesegaran serta berusaha kurangi rasa mengantuk 
Bukti ini mungkin sudah didapati ramai. Minum kopi berusaha membikinkan kita meredam diri dari mengantuk serta tertidur khususnya di saat malam. Buat fans kopi yang tidak mempunyai tujuan untuk berjaga malam, semestinya minumlah kopi 6 jam lebih dini tidak untuk mengganggu jadual tidur. 

7. Cafein bisa kurangi rasa sakit 
Menurut satu analisis, minum kopi dalam kuantiti yang simpel dapat kurangi rasa sakit serta lenguh setelah bersukan. Dia lebih terkesan pada mereka yang bukan peminum kopi tegar. 

8. Cafein bisa tingkatkan rasa ghairah sex 
Analisis yang digerakkan ke atas tikus di makmal menunjukkan bukti ini. Serta satu kali lagi, dia terkesan buat mereka yang bukan peminat kopi tegar. 

9. Kopi sebetulnya baik untuk kesihatan 
Sebetulnya kopi mempunyai agen anti-oksidan serta dia baik untuk kesihatan kira-kira tidak kelewatan mengambilnya. 

10. Cafein bisa membunuh 
Benar kira-kira satu orang ambil kopi dengan kandungan yang tinggi melewati hingga 80-100 cawan satu hari. Jangan mencubanya!